Μελέτη Μέτρησης της Αρτηριακής Πίεσης σε Δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας

Στην παρούσα μελέτη πραγματοποιούνται μετρήσεις της αρτηριακής πίεσης (ΑΠ) σε δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ). Οι μετρήσεις θα πραγματοποιηθούν σε άτομα (είτε ασθενείς, είτε συνοδοί ασθενών) που προσέρχονται σε μονάδες ΠΦΥ. Στην πραγματοποίηση των μετρήσεων θα συμμετέχουν προπτυχιακοί φοιτητές του τμήματος ιατρικής ΑΠΘ, φοιτητές του τμήματος νοσηλευτικής ΔΙΠΑΕ καθώς και, εθελοντικά, συνεργαζόμενοι επαγγελματίες υγείας σε μονάδες ΠΦΥ.

Η Εμπλοκή των Εκτοετών Φοιτητών του Τμήματος Ιατρικής ΑΠΘ

Η σύγχρονη ιατρική εκπαίδευση στοχεύει στη δημιουργία ιατρών με πολλαπλές κλινικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, μαζί με ένα ισχυρό υπόβαθρο θεωρητικών γνώσεων. Το απαιτητικό κλινικό περιβάλλον που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης στην καθημερινή πρακτική κάνει τους ιατρικούς οργανισμούς και τα σχολεία να επαναξιολογήσουν και να αποκαταστήσουν τη διαδικασία διδασκαλίας. Η υιοθέτηση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας μπορεί να συμβάλει στον μετασχηματισμό της συμβατικής ιατρικής εκπαίδευσης. Παγκόσμια οικονομική κρίση, μολυσματικές πανδημίες και παγκόσμιες συγκρούσεις είναι μερικά από τα βάρη που καλείται να αντιμετωπίσει ο γιατρός της νέας εποχής. Πολλά διαφορετικά μέσα έχουν χρησιμοποιηθεί και προταθεί, με στόχο την ανάπτυξη ιατρών ικανών να αντιμετωπίσουν τις διαφορετικές προκλήσεις της άσκησης της ιατρικής στον 21ο αιώνα. Η βιωματική μάθηση έχει προταθεί ως μια νέα μέθοδος διδασκαλίας και ορίζεται ως η σύνδεση της θεωρητικής γνώσης που διδάσκεται στη διάλεξη με την πρακτική σε πραγματικές συνθήκες . Επιπλέον, η διαδικασία της βιωματικής μάθησης συμβάλλει στην ανάπτυξη επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων των φοιτητών ιατρικής, μειώνοντας το σημαντικό έλλειμμα σε αυτές τις δεξιότητες. Η σημασία της βιωματικής μάθησης στα προγράμματα σπουδών ιατρικής νέας εποχής είναι προφανής . Μελέτες έχουν δείξει ότι ακόμη και οι πιο συχνά χρησιμοποιούμενες κλινικές δεξιότητες δεν εκτελούνται με επιτυχία στην καθημερινή κλινική πρακτική όχι μόνο από ανώτερους φοιτητές ιατρικής αλλά και από επαγγελματίες υγείας. Έτσι, οι ενέργειες τόσο για τη βελτίωση της απόδοσης των βασικών κλινικών δεξιοτήτων όσο και για την επικοινωνία ασθενούς-γιατρού είναι απαραίτητες.

Η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας (ΠΦΥ) παρέχει εκπαίδευση και προαγωγή υγείας, καθώς και πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή πρόληψη σε ασθενείς όλων των ηλικιακών ομάδων. Πρόσφατα, η εστίαση έχει μετατοπιστεί στην εξέλιξη της ΠΦΥ, προκειμένου να είναι σε θέση να εκπληρώσει τους στόχους της παγκόσμιας υιοθέτησης και βιωσιμότητας, βελτιώνοντας τα αποτελέσματα που σχετίζονται με την υγεία και αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τις εξελισσόμενες ανάγκες του πληθυσμού. Έχει αναδειχθεί η σημασία της εξοικείωσης των φοιτητών ιατρικής με διάφορα μοντέλα ΠΦΥ, ήδη από τα προκλινικά χρόνια. Ενώ τα μαθήματα ΠΦΥ και γενικής ιατρικής έχουν ενσωματωθεί στα προγράμματα σπουδών των ιατρικών σχολών, η γενική ιατρική παραμένει εκτός των επιλογών σταδιοδρομίας των περισσότερων φοιτητών στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες. Πολυάριθμες δημοσιευμένες μελέτες έχουν προτείνει ότι η έκθεση σε μονάδες πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης είναι επωφελής για τους μαθητές και μπορεί να αυξήσει το ενδιαφέρον των μαθητών για τη γενική ιατρική. Οι δραστηριότητες βιωματικής μάθησης (ELAs) που διοργανώνονται από ιατρικές σχολές έχουν χρησιμοποιηθεί ευρέως στις μονάδες πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης. Η αυξημένη ανάγκη για γενικούς ιατρούς δημιουργεί μια αναδυόμενη ανάγκη για εκστρατείες και ενέργειες για την αύξηση του ποσοστού των αποφοίτων που επιλέγουν γενική ιατρική ως ιατρική ειδικότητα .

Η αρτηριακή υπέρταση (ΑΥ) παραμένει μία από τις κύριες τροποποιήσιμες αιτίες καρδιαγγειακής νόσου (ΚΑΝ). Το παγκόσμιο φορτίο της ΑΥ εκτιμάται σε 1,4 δισεκατομμύρια άτομα, καθιστώντας την ΑΥ μία από τις κύριες αιτίες θνησιμότητας και νοσηρότητας των ενήλικων ασθενών, με περισσότερο από το 45% των ενηλίκων να είναι αδιάγνωστοι. Περισσότεροι από 7,5 εκατομμύρια θάνατοι κάθε χρόνο αποδίδονται στην ΑΥ. Ενώ έχουν αναπτυχθεί πολύ αποτελεσματικές θεραπείες για την AΥ, το 40% των υπερτασικών ατόμων παραμένουν χωρίς θεραπεία . Μελέτες αποκαλύπτουν χαμηλά επίπεδα ευαισθητοποίησης σχετικά με την AΥ μεταξύ των φοιτητών ιατρικής. Είναι, επομένως, απαραίτητο να αυξηθούν οι γνώσεις των φοιτητών ιατρικής προς την AΥ. Επιπλέον, λόγω του περιορισμένου χρόνου στην κλινική πρακτική, οι μετρήσεις της ΑΠ συχνά παραλείπονται και η διάγνωση και ο έλεγχος της ΑΥ περιορίζεται σε λιγότερους ασθενείς . Μια ELA θα μπορούσε ενδεχομένως να αυξήσει την ευαισθητοποίηση των φοιτητών ιατρικής σχετικά με την ΑΥ και να δείξει τη σκοπιμότητα της εφαρμογής τακτικών μετρήσεων της ΑΠ στην καθημερινή κλινική πρακτική. Καμία από τις δημοσιευμένες μελέτες δεν έχει προτείνει μια ELA για την ευαισθητοποίηση των φοιτητών ιατρικής προς την AΥ.

Σκοπός της ποιοτικής αυτής μελέτης ήταν η αξιολόγηση της επίδρασης, των εντυπώσεων και των σκέψεων των φοιτητών Ιατρικής της Ιατρικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) που συμμετείχαν σε ELA σχετικά με την ΑΥ κατά την άσκησή τους σε μονάδες ΠΦΥ.

Πως εργαστήκαμε;

 

Ποια ήταν τα οφέλη για τους φοιτητές;

Φωτογραφικό υλικό από τη δράση

  

 

Γνωρίστε μας. Ακολουθήστε μας.

Η Εταιρεία Έρευνας και Εκπαίδευσης Κλινικών Δεξιοτήτων στοχεύει στην εκπαίδευση σε δεξιότητες που είναι απαραίτητες στην κλινική πρακτική και στην έρευνα στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας με σύγχρονα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν την επιστημονική κοινότητα και προάγουν τη φροντίδα υγείας.

Search